Een combinatie van factoren zorgt ervoor dat Djal Djal, samen met Afractie, heeft besloten om het opvanghuis voor talibés in Thies te sluiten. Het zat er al een tijdje aan te komen: het huis stond te koop en financieel werd het steeds moeilijker om alle kosten te dragen. Dit zorgde er ook voor dat Djar Djal het project niet verder kon uitbouwen, zoals bij Atax in Yoff (Dakar), met het aanbieden van workshops en opleidingen zodat de talibés ook op langere termijn een beter perspectief zouden hebben. Het project was sterk gefocust op de dagdagelijkse noden van de talibés. Hoe belangrijk de basisnoden ook zijn voor de kinderen, toch ontbrak het aan een breder opleidingsaanbod om hen te ondersteunen. Dit zorgde voor het gevoel weinig effectief te kunnen veranderen aan de situatie van de kinderen. De verkoop van het huis gaf de doorslag. Een ander huis vinden dat en dezelfde faciliteiten had en te betalen was, was geen optie. Het legt bloot hoe afhankelijk dergelijke projecten van onze steun zijn. In Senegal zelf is het vinden van structurele steun voor zo’n projecten niet haalbaar.
Djar Djal heeft door de jaren heen een paar honderd talibés geholpen. Het was voor hen een veilig oord. Monitor Pape heeft er alles aan gedaan om hen te helpen en te steunen. We zijn hem hier dan ook erg dankbaar voor. We weten dat het project voor heel wat kinderen een verschil heeft gemaakt in hun dagelijkse strijd. Gelukkig zijn er in Thies nog andere projecten die met talibés werken waar ze terecht kunnen voor eten en verzorging.
Djar Djal blijft wel verder actief het onderwijs van een aantal kansarme kinderen en jongeren in Mbour financieel ondersteunen. Dit is mogelijk dankzij een aantal vaste donors. Die steunen al jaar en dag een aantal kinderen om hen een goede opleiding te geven. Dit deel van de werking van Djar Djal is financieel minder belastend voor Afractie. Er zijn, naast de studiekosten, immers geen vaste kosten te dragen.
Voor de werking met talibés focussen we als Afractie verder op de ondersteuning van de projecten in Yoff en Le Coquetier Social. Die doelgroep blijft voor ons erg belangrijk. We willen echt een verschil maken voor hen, ook op langere termijn.